La rascruce de opinii

Publicat pe

DSCI1594             Ma confrunt adeseori cu pareri pro si contra unei anumite etnii. Nu o sa va dezvalui care etnie, cu toate ca vine de la sine inteles, odata parcurs textul meu. Intotdeauna sunt si vor fi conflicte de interes si nu numai  odata pomeniti. Un exemplu ar fi clasa unde copilul meu invata. In luna aprilie a acestui an am inscris in jur a X copii (o sa-i numim “etnici”) pentru clasele 0 si I. Data fiind situatia precara a acestor familii, din cei X s-au prezentat doar Y pentru clasa 0. Pentru mine, la inceput, a fost o bucurie ca macar atatia s-au hotarat sa urmeze cursurile scolare.  In scoala unde invata copilul meu sunt 2 clase 0. Cum copiii “etnici” se cunosteau au fost lasati toti Y intr-o singura clasa, nu in clasa unde invata copilul meu. Intr-un anumit moment am aflat acest lucru insa, reactia unor parinti m-a lasat usor dezamagita. Cand s-a aflat ca eu i-am inscris am auzit comentarii de genul: “De ce nu-i iei in scoala ta?… ca tot predai acolo!” si multe alte discutii pe aceasta tema, pe care mai bine le tin pentru mine.

E greu sa te confrunti cu aceste convingeri rasiste, in primul rand NU predau la o scoala cu profil “etnic”, ceea ce fac eu, desi sunt doar un amarat de educator specializat, activitatile mele sunt in afara oricarui program scolar care iti da o diploma, ceea ce fac eu e de domeniul sanitar, social si da, o parte educativa in care incerc sa alfabetizez acel procent de 90% dintre ei, in speranta ca, intr-un viitor mai bun (cel putin asa tind sa visez), ei vor face parte din acea patura sociala de muncitori, contribuabili statului si nu vor mai impanzi strazile.  Imi place sa visez. Nimeni nu se naste perfect, nu suntem cu nimic mai presus decat ei, puteam fi si noi, la fel de bine, in locul lor, neavand sansa la o viata mai buna, neavand sansa la educatie. Si atunci ne-am fi dorit ca altii sa lupte pentru noi, sa ne aduca undeva, pe linia de plutire, sa nu ne scufundam. Plus ca, “etnicii” din localitatea unde imi duc veacul sunt saraci in adevaratul sens al cuvantului. Cel putin in comunitatea unde lucrez, iar saracia e nu numai referindu-te la starea materiala, ci si din punct de vedere moral, educational s.a. Aflandu-se parca intr-o vesnica lupta pentru supravietuire cu soarta, se transforma.  Demnitatea lor, in momentul anumitor activitati pe care le desfasoara (indiferent ca cer din poarta in poarta, sau cersesc pe strazi) e sub 0. Nu vreau sa imi inchipui ce simt ei in acel moment cand sunt nevoiti sa ceara, daca se complac in situatia lor, daca asa sunt ei dintotdeauna, dar sunt sigura de anumite lucruri: copiii pot fi educati, pot fi ajutati sa devina altfel decat parintii lor batjocoriti, pot fi un exemplu, isi pot dori mai mult decat o simpla lupta pentru supravietuire, pot duce un intreg razboi in a-si depasi conditia. Nu vorbesc de pe pereti, vad tot felul de cazuri zilnic, acesti copii nu au nicio vina ca se nasc in asemenea conditii. “Orice padure are uscaciunile ei”. E adevarat, ca sa-i vedem schimbati trebuie sa-si doreasca si ei, dar trebuie si noi sa devenim mai putin egoisti.

   Vorbesc doar de oamenii din localitatea unde traiesc, nu imi asum pareri pentru “etnicii” din alte localitati, pentru ca nu cunosc decat situatia de aici, pe langa asta si oficialii de aici se zbat pentru a le oferi conditii (baie, case, activitati educative). Sunt tot felul de opinii care circula atunci cand sunt adusi in dicutii, poate si eu am unele dezamagiri, sau asteptari prea mari din partea lor, dar referindu-ma doar la copii, au o foarte mare nevoie de educatie, tocmai pentru a lupta contra acestor presiuni, de ordin psihic.

   Pe la o televiziune online, a circulat intr-un moment, acu ceva mai mult timp, o stire in care o persoana varstnica a fost impinsa de catre o persoana “etnica” si i s-a luxat mana. Se pare ca vroia sa fure seminte, e de condamnat asemenea fapta, da, e adevarat, dar nu o intreaga natie. Se pare ca, din spusele domnisoarei care lua interviul, strazile sunt impanzite de asemenea criminali “etnici” care te asteapta la coltul blocului sa….Mda, presupun ca exista politie, exista lege, exista politie comunitara care trebuie sa asigure linistea si ordinea publica, precum si siguranta oamenilor. Daca exista criminali ziua in amiaza mare, ar trebui patrule non-stop de politii. Cu toate ca, mai criminal decat cel care sta cu tine in casa, te fura, te minte in fata, pune persoane care sa intre cu cagule pe fata sa-ti fure rudele de “miile de euroi” si sa le ameninte cu arme albe, nefiind “etnici” niciunul dintre ei, nu exista decat acei criminali sadici care te ataca cu toporul, sau mai stiu eu ce si nu ramane nimic din tine. Si asta o stiu tot “pe pielea mea”. Asa ca, nu mai exagerati, persoana “etnica” (nu-i iau apararea, nu am fost acolo, il stiu doar din comunitatea unde lucrez, e o persoana ce sufera de o boala psihica si are probleme si cu un picior) e ce-i drept mai violent dar, cel putin asa am inteles, a impins-o dupa ce batrana vroia sa-i dea cu un sprei in ochi, din spusele unui martor. Atatia trecatori pasivi, care vad ca un schiop o fura pe batrana, dar nimeni nu intervine, intervin mai apoi cu comentarii acide la adresa unei intregi etnii… Astea fiind spuse, asteptandu-ma la comentarii acide si din partea celor ce vor citi cele scrise mai sus,  inainte sa fiu criticata va spun doar atat: Nu sunt „etnica”, deci nu iau apararea celor din neamul meu! Nu pot sa-i iau pe toti la mine! Poate si eu ma contrazic in opiniile mele, dar am putea fi, oare, mai buni? Mai putin egoisti si mai pusi pe fapte? Sau doar vorbim, in loc sa incercam sa schimbam lumea?

                                                       E o vorba care spune: “Daca vrei sa schimbi lumea, incepe cu tine”

Lasă un răspuns

